søndag 23. oktober 2016

Yummi Granola!

En god og energifull frokost er en topp start på dagen,
og hjemme hos oss er det granola som er favoritten!



Granola er utrolig enkelt å lage,
og fordelen med å lage den selv er at da kan den fylles med det en liker best:)

Jeg bruker å utgå fra ca 750g tørrvarer, og kan variere ut fra hva som finnes i kjøkkenskuffene, men synes denne blandingen blir veldig god:

500 g økologisk musli fra AXA
60 g rosiner
60 g solsikkekjerner
50 g gresskarkjerner
50 g lett hakkede valnøtter
30 g sesamfrø
100 g økologisk Røros-smør
6 ss honning
1 dl eplejuice
1/3 ts salt

Bland de tørre ingrediensene, unntatt salt, i en bolle.
Smør, honning, eplejuice og salt varmes forsiktig i en kasserolle.
Helles over og røres inn i tørrvarene.

Spre blandingen utover to stekeplater, og sett i varmluftsoven på 140 grader.
La den stå i ca 40 minutter og rør et par ganger underveis.
Avkjøles på plata.


Selvfølgelig kan man bruke bare havregryn også, men jeg liker å bruke den økologiske muslien fra AXA fordi den har både tørket frukt og nøtter i seg, så slipper jeg å kjøpe det i tillegg:)



Granolan legger vi over yoghurt nautrell, og til min store lykke har de fått inn økologisk yoghurt på nabo-Remaen!

Sunn og super-yummi frokost, til både liten og stor!

Oppskriften har jeg selvfølgelig i en oppskriftsperm:)




Ha en fortsatt god søndag!


* Make your life memorable *

Hilde:)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar